In 10 weken naar Fitpeople. Zo doen we dat!

Wat een week was dit! We hebben vorige week de Masterclasses gevolgd van WerkAtleet. Alle medewerkers van Openpeople en hun partners waren uitgenodigd om mee te doen aan ons nieuwe initiatief ‘Fitpeople’. Samen met WerkAtleet hebben we een traject ontwikkeld waarbij we in 10 weken gaan werken aan onze persoonlijke doelstellingen met betrekking tot onze gezondheid.

Meer dan 75% van onze collega’s doet mee aan dit traject en gaan aan de slag met de verschillende thema’s: slaap, voeding, mindset, beweging en ontspanning.

Op 8 januari was de kick-off, waarbij alle deelnemers konden kennismaken met de coaches en de onderwerpen. En deze week zijn we begonnen met de masterclasses van ieder thema. We willen jullie meenemen in dit leuke traject en delen graag onze bevindingen!

Slaap
Zoals coach Keanu zegt, is slaap (in vergelijking met de andere onderwerpen) een ondergeschoven kindje. Maar tegelijkertijd kunnen we ook beamen dat een goede dag begint bij een goede nachtrust. We doken in de wereld van melatonine, slaapcycli en het circadiaans ritme. Twee handige tips waar we direct mee aan de slag konden voor een betere slaapkwaliteit:

  1. Zorg dat je overdag voldoende daglicht ziet. Ga dus in deze winterperiode overdag naar buiten om te wandelen, fietsen, etc.
  2. 2 uur voordat je gaat slapen, geen schermen meer. Dus geen TV, telefoon, en al helemaal geen laptop. Voor velen een uitdaging, maar we gaan hem graag aan!

Voeding
Er is enorm veel bekend over voeding, en iedereen heeft er ook een mening over. De een zweert bij een veganistisch dieet, de ander bij intermittent fasting en weer een ander volgt het keto dieet. Maar wat is nou echt ‘the way to go’? Coach Joep sloot zijn Masterclass af met twee uitdagingen waar we komende week mee aan de slag gaan:

  1. Stoppen met eten na het diner. Een slimmerd uit onze groep, we noemen geen namen 😊, vroeg: wat moet je doen als je na het avondeten nog trek hebt? Waarop Joeps antwoord onverbiddelijk was: dan moet je in bed gaan liggen om te slapen en dan mag je de volgende dag weer eten. Helaas niet het gehoopte antwoord om in dit geval een zak chips open te trekken en een wijntje in te schenken!
  2. Maximaal drie eetmomenten per dag (in een tijdsspanne van maximaal 12 uur).

Mindset
Coach Gerben vertelde ons meer over het hebben van de juiste mindset. Een zeer uiteenlopend onderwerp, waarbij de een moeite heeft met uitstelgedrag en de ander juist lastig dingen los kan laten. We willen als mensen heel veel patronen veranderen, maar weten vaak niet waar we moeten beginnen. Twee tips van Gerben:

  1. Droom groot, begin klein. Iedereen in deze groep gaat aan de slag met een specifieke doelstelling. Gerben daagde de deelnemers uit om de dromen groot te maken. Dus niet: ‘ik wil een marathon rennen’, maar het doel wat daar achter schuil gaat te ontdekken. Daarna kan je de droom in kleine stukjes opknippen en beginnen met de eerste stap.
  2. Een concrete uitdaging van Gerben is koud douchen. Hierdoor komt je lichaam in de actie stand en daag je jezelf uit om uit de comfort zone te komen.

Beweging
Ja, bewegen is gezond. Dat weten we allemaal. Maar hoe kom je aan genoeg beweging als je, zoals al onze collega’s, 8 + uur per dag achter je laptop zit? Coach Jeroen wist hier wel raad mee. We gingen meteen aan de slag met de volgende tips:

  1. Zoek een sport buddy en hou elkaar verantwoordelijk om te gaan sporten. Samen is leuker dan alleen. En als je toch bezig bent: zet dan meteen je beweeg- en sportmomenten in je agenda. Door de tijd in je agenda te blokken – dus ook een rondje wandelen- maak je het concreet en voel je meer verantwoordelijkheid om ook daadwerkelijk te gaan.
  2. Naast formeel bewegen (jij + je matje in de sportschool), bestaat er ook informeel bewegen (jij + het mandje dat je tilt in de supermarkt). Probeer jezelf uit te dagen met informele beweging. Bijvoorbeeld door je auto verder te parkeren van de bestemming waar je moet zijn of altijd de trap te pakken in plaats van de lift. Gratis cardio!

Ontspanning
De naam van dit thema is ontspanning, maar coach Mignon noemt het liever ont-spanning. Tijdens haar masterclass gingen de deelnemers gelijk aan de slag met verschillende oefeningen om mindfull te worden of te zijn. Wist je dat je maarliefst 60.000 gedachten per dag hebt en dat meer dan de helft (60%) van die gedachten minder positief zijn? Het is dus onmogelijk om volledig positief te denken, maar je kunt wel bepalen in hoeverre je beinvloed word door minder positieve gedachten. We sluiten dit blog af met in plaats van 2 tips, een drie-stappen plan:

  1. Check drie keer per dag in bij jezelf. En voel wat er op dat moment speelt. Dit kan positief, negatief, lichamelijk en mentaal zijn. Het enige wat je hoeft te doen is het op te merken.
  2. Vervolgens ga je met je aandacht naar je ademhaling. Dit doe je een minuut. Als je afgeleid raakt breng je jezelf gewoon weer terug met je focus naar je ademhaling.
  3. Na deze minuut ga je weer voelen. Is er een verandering? Misschien wel, misschien niet. Het enige wat je hoeft te doen is dit opmerken. Met deze stappen blijf je in het hier en nu en laat je jezelf minder snel meeslepen met alles wat op dat moment speelt.

En nu?
We gaan aan de slag met de opdrachten die we hebben gekregen van de verschillende coaches per thema. En volgende week starten coachingsessies, waarbij we stap voor stap gaan werken naar onze doelstellingen. We vinden het leuk om je mee te nemen in dit traject, vind jij dat ook? Volg ons dan op LinkedIn en lees over onze avonturen!