Hoe je als bedrijf de wereld mooier kan maken


calendar icon

10 augustus 2023

|
calendar icon 3 minuten

Bij Openpeople doneren wij structureel een bedrag aan vaste goede doelen. Soms is dat de beste manier om een stichting te helpen of de wereld wat mooier te maken. Maar liever nog pakken we het op een andere manier aan. Het voelt namelijk beter om zelf de handen uit de mouwen te steken om de wereld nog mooier te maken!

Financiële donaties én handen uit de mouwen steken

Al jaren gaan wij op pad met ouderen, of andere doelgroepen en ondernemen we uitjes. We werden gouden aandeelhouder van Groasis door zelf met de medewerkers een bedrag in te zamelen (en iedere euro die collega's ophaalde, werd door ons verdubbeld). Onlangs hebben we Lianne en Ekoto gekoppeld aan Quiet en hier zijn twee prachtige samenwerkingen uit ontstaan. Als organisatie hebben we dus niet 1 methode om te kijken wat we kunnen betekenen.

De reden waarom wij goede doelen en stichtingen op deze manier helpen, en niet alleen geld doneren, heeft te maken met verbinding. Onze consultants werken door heel Nederland. Een berichtje in de nieuwsbrief met: we hebben X bedrag gedoneerd aan stichting X, gaat vaak het ene oor in en het andere oor uit.

Maar de keren dat we met ouderen naar het aardbeienterras gingen, een rally organiseerden of het schoolplein vergroenden op een school met gespecialiseerd onderwijs - die dagen vergeten we nooit meer. Het is een win-win situatie: door anderen te helpen, hebben we zelf ook een fijnere dag. En voor je het weet heb je bijzondere gesprekken met een collega die je misschien niet regelmatig spreekt, omdat je even helemaal uit je dagelijkse stramien bent gestapt.

Wat kun je als organisatie doen?

Wil je iets organiseren met je bedrijf voor een goed doel maar weet je niet waar je moet beginnen? Onze event manager Sanne heeft 4 tips voor je!

  1. Zoek een stichting of goed doel uit dat past bij je bedrijf, bijvoorbeeld een plek in de buurt van je kantoor. Neem contact met ze op en vraag waar zij behoefte aan hebben. Je kan ook altijd een oproep op LinkedIn plaatsen of medewerkers van je bedrijf vragen of zij nog een goed doel in gedachten hebben.
  2. Kies, als je voor de handen-uit-de-mouwen-methode gaat, een activiteit die past bij de doelgroep waarmee je op pad gaat. En koppel je medewerkers 1-op-1 aan iemand van die doelgroep voor de dag.
  3. Wij hebben vaak uitstapjes met ouderen. En we zijn een IT-bedrijf: een groot gedeelte van onze medewerkers is man. Voor een oudere dame of heer is het best spannend om zomaar bij iemand in de auto te stappen die ze niet kennen. Daarom zorgen wij er altijd voor dat er een contactmoment is geweest voordat de dag zelf aanbreekt. De medewerker die gekoppeld is aan de dame of heer in kwestie, belt een week van te voren om kennis te maken. Dan kijken zij uit naar zo’n dagje uit, in plaats van er tegenop te zien!
  4. Als je met een bedrijf naar een stichting, goed doel of andere plek gaat om te helpen, zorg er dan voor dat je wat leuks meeneemt. Vaak is er niet veel geld over voor extraatjes in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis. Door toch iets kleins mee te nemen, zoals een plantje voor op het balkon of chocolade paaseitjes van Tony Chocolonely, hebben de mensen een blijvende herinnering aan de dag. Iets met kleine moeite, groot gebaar 😉.

Wil je meer informatie over hoe wij de wereld proberen wat mooier te maken? Neem dan contact op met Sanne! Zij vertelt je hier graag meer over.

Deel:

Recente blogs